أبو علي سينا ( مترجم : عبد الرحمن شرفكندى " هه ژار " )

430

قانون ( فارسى )

سرايت مىكند . سپس دوباره گلبرگها را بفشر و در شاه‌كاشى عسل‌آلود بريز ! تفالهء گل را در ظرفى جداگانه جاى ده و از روغن زيتون گس‌مزه شده به همراهى گورگياه بر آن ريز و باز مثل اول بسيار خوب آنها را بفشر و براى بار سوم و چهارم همين عمل را تكرار كن ! برخى از اطباء گل محمدى را مىكوبند و در روغن زيتون مىريزند و تا سه هفته ، هر هفته يك‌بار گل را عوض مىكنند . به اين ترتيب روغن زيتون روغن گل مىشود . آن را نگه مىدارند و در مداوا به كار مىبرند . 40 - روغن زنبق روغن زنبق گرمىآور و نرمىبخش است ، در پاكسازى كبرهء زخم ، عفونت و كثافات زخمها خوب است . درد زهدان را تسكين مىدهد و ورم گرم زهدان را فرومىنشاند و دهانهء زهدان را بهم مىآورد و در بيرون آوردن جنين از شكم مادر كمك‌كننده است . دهانهء بواسير را باز مىكند ، در علاج صداها وزوز گوش با سركه و سداب و بادام تلخ بسيار خوب است ، در علاج سرماخوردگى و زكام درازمدت مفيد است و اگر كسى كه بوى بد از بينىاش مىآيد سوراخهاى بينى را با آن بيندايد بدبويى غيبش مىزند . كسى كه بخواهد اسهال شود يك اوقيه و نيم روغن زنبق بخورد به‌طور صحيح اسهال مىشود . كسانى كه بيمارى قولنج دارند و بيمارى از آن نوع است كه ايلاوس نام دارد ، از خوردن اين روغن نفع بينند . ادرارآور است ، كسى كه به دشوارى قى مىكند كمك از اين روغن بگيرد ؛ مثلا انگشت يا پرى را در اين روغن فرو برد و به گلو وارد كند حتما قى مىكند . بيماران بيمارى خفگى و كسانى كه قصبهء ريه‌شان زبر شده است - كام خود را با روغن زنبق چرب كنند و اين روغن را در گلو گردانند بهرهء زياد بينند . كسانى كه از خوردن قارچ بد ، بنگ و از كشنيز خوردن آزار مىبينند ، روغن زنبق بخورند . نسخه پوستهء نيام شكوفهء خرما شش جزء ، روغن زيتون هفت جزء . پوستهء نيام شكوفهء خرما را خوب بكوب و در ديك مسى انداز و يك برابر و نيم آن آب بر آن بريز كه تر شود . آب را از ديك خالى كن و روغن زيتون در آن ريز كه باهم بپزند تا بوى روغن زيتون بپراكند و بوى نيام شكوفه از آن بيايد ؛ همه را در شاهكاشى عسل‌آلود و روغن خوب بريز و زنبق كوبيده را اضافه كن و بگذار دو شبانه‌روز بماند . سپس زنبق‌ها را چندانكه زور دارى و مىتوانى بفشر ! اگر مىخواهى نيروى دارويى روغن بيشتر باشد ، دو بار يا سه بار ديگر زنبق در آن ريز و همين عمل را از سر گير و باز بفشر !